۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۵۰

رحمتي مطرح كرد؛

توسعه شهری و صنعتی زیستگاه های جانداران و گونه هاي گياهي را در خراسان رضوي تهديد مي كند

توسعه شهری و صنعتی زیستگاه های جانداران و گونه هاي گياهي را در خراسان رضوي تهديد مي كند

مشهد - خبرگزاري مهر: معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان رضوي با بيان اينكه اين استان داراي رتبه نخست در تعداد و پراکندگی مناطق زیستی درکشور گفت: توسعه شهری و صنعتی زیستگاه های جانداران و گونه هاي گياهي را تهديد مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رحمتی ظهر پنج شنبه در نشستي به مناسبت روزجهانی تنوع زیستی با حضور دانشجویان و اعضای سازمان های مردم نهاد زیست محیطی خراسان رضوي اظهار كرد: سه سطح تنوع زیستی شامل گونه ها ، ژن ها و اکوسیستم ها توسط انسان در اين استان و كشور تهديد مي شود.

وي افزود: با تخریب زیستگاه های جانداران به دست انسان، تخلیه زباله ها و پساب ها در رودخانه ها و دریاها، استفاده بیش از حد از آفت کش ها، بهره برداری بیش از حد از منابع زنده نظیر درختان، آبزیان هر روز شاهد قربانی شدن گونه های گیاهی و جانوری به پای توسعه شهری و صنعتی هستیم.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان رضوي ادامه داد: این عوامل در نتیجه انجام توسعه بدون ملاحظات زیست محیطی است.

وي در خصوص تنوع موجود زیستی دراستان يادآور شد: دو گونه دو زيست، 71 گونه خزنده، 281 گونه پرنده، 79 گونه پستاندار و 160 گونه گياه در خراسان رضوي شناسايي شده اند.

وي در زمينه مستند سازی اجزای تنوع زیستی خراسان رضوي بيان كرد: در بخش هرباریوم شامل2600 نمونه گیاه شامل هزار عدد در 52 خانواده جمع آوری و 160 گونه در حال حاضر شناسایی شده است.

رحمتي افزود: در بانک ژن نیز 268 نمونه از بافت پستانداران، 140 نمونه از بافت پرندگان، 90 نمونه از بافت خزندگان و 310 نمونه از بافت بند پایان و جوندگان موجود است و علاوه بر آن درخصوص تکمیل بانک خون، دی ان آ و بانک پر پرندگان نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

در ادامه این همایش آموزشی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نيز اظهار كرد: هر چند با توجه به تکنیک های موجود نزدیک به دومیلیون گونه برای نخستین بار در کشور شناسایی و معرفی می شوند.

منصور علی آبادیان افزود: اما این آمار تنها یک دهم تنوع زیستی کشور است و این موضوع گواه بر راه طولانی و نیاز به اهتمام بسیار متخصصین در این حوزه است.

گفتنی است دکتر یزدانی استاد دانشگاه فردوسی و متخصص حوزه آبزیان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود و پرسش و پاسخ و بررسی پیشنهادات شركت كنندگان در خصوص تنوع زیستی و چالش هاي محيط زيست استان در اين همايش انجام شد.

کد خبر 2296810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha